zaterdag 26 oktober 2013

Boek: De held van Jessica Durlacher

Het boek dat ik gekozen heb is De held van Jessica Durlacher. Dit was de beste samenvatting die ik kon vinden, de andere hadden een open einde of  waren te kort. De recensie was moeilijk te vinden, maar deze heb ik gekozen.

Het boek gaat over Sara Silverstein waarvan beide Joodse ouders in de tweede wereldoorlog leefden. Ze is getrouwd met Jacob, een bekende tv-maker en heeft 2 kinderen, Mich en Tess. Op een dag gaat ze samen met haar moeder en zus naar Baden-Baden om daar ereburgerschap voor haar overleden vader in ontvangst te nemen. Als ze terug komen, gaat Sara joggen en wordt aangerand in het bos. De dader blijkt haar naam te kennen.
Later vertelt Mich, die in Amerika woont, dat hij het Amerikaanse leger in wilt, Sara wilt dit absoluut niet. Ze vliegt naar Amerika om hem tegen te houden maar dat lukt niet. Als ze weer thuis is wordt er 's nachts ingebroken. Jacob raakt gewond en Tess wordt verkracht. Zodra Mich het hoort vliegt hij naar Nederland.
Tijdens het politieonderzoek vindt Sara brieven van haar grootmoeder, verbouwingspapieren en een pistool. Daaruit blijkt dat haar vader de zoon van een 'foute' Nederlander tijdens de oorlog de serre heeft laten bouwen omdat hij vergevingsgezind was. Maar omdat de serre zo slecht gebouwd was kwam er een rechtszaak en was het bedrijf failliet geraakt. De zoon van de NSB'er nam wraak en heeft Sara in het bos aangerand. De man was ook betrokken bij de inbraak, ook heeft hij Tess verkracht. Sara neemt wraak en gaat midden in de nacht met het pistool van haar vader naar zijn huis om hem dood te schieten, maar net op tijd kwamen Jacob en Mich aanrijden en hebben haar tegengehouden.
Later blijkt dat Mich de zoon van de NSB'er heeft doodgeschoten uit wraak. Mich vertelde dat zijn opa hem ooit had gezegd dat hij zich nooit machteloos moest voelen. Daarom heeft Mich de man vermoord en liet hij het niet zijn moeder doen omdat die niet met het schuldgevoel kon leven.

De thema's van het boek zijn wraak en vergeven. Wraak omdat Sara en Mich wilden wraak nemen op de man die Tess verkrachtte en de serre van haar vader heeft verpest. Vergeven omdat de vader de zoon van de NSB'er in zijn huis laat werken. Ook omdat Sara Mich vergeeft dat hij het leger in wilt.

In mijn ogen is er maar één hoofdpersoon in dit boek.Ik vind dat dat Sara is. Ze is een nieuwsgierige vrouw, ze zoekt alles tot op de bodem uit, daardoor worden sommige stukken een beetje saai. Ik vind wel dat ze zich aan de ene kant een beetje aanstelde dat Mich het leger niet in mocht. Hij moet dat zelf kunnen bepalen. Ik begrijp wel haar angst dat hij dood kan gaan in Afghanistan.
Ik vind het een leuk en interessant boek, omdat het gaat over wat de gevolgen kunnen zijn voor iemand waarvan de ouders de Holocaust hebben overleefd. Sommige hoofdstukken waren saai want dan werd er alleen verteld wat Sara aan het denken was.
Ik zou normaal gesproken niet voor deze thema's kiezen want ze zijn soms te dramatisch. Ik vond het hier wel leuk om over de gevolgen van de tweede wereldoorlog te lezen.




2 opmerkingen:

  1. Het boek word goed omschreven en de thema's komen daardoor goed naarvoren. Je hebt alles uit de opdracht erin gezet en goed ingedeeld.
    Het boek lijkt me spannend en als ik tijd heb zal ik even gaan kijken in de bieb!
    Pieter Willems

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt duidelijk uitgelegd waar het overgaat en genoeg informatie gegeven over het thema, het boek, etc. In de links stond de informatie ook goed.
    Je hebt alles goed gedaan!
    Maaike Menheere

    BeantwoordenVerwijderen